Hem / Livets goda / Ät där Islands kockar äter- på Fish Company i Reykjavik

Ät där Islands kockar äter- på Fish Company i Reykjavik

Jag och min man åker varje år ensamma en helg utan barn, tillsammans med två par till. Förra året blev det Berlin och i år blev det vulkanön Island. Island är lika hett just nu som vulkanerna som pyser på ön. Alla pratar om Island och alla som har varit där, är supernöjda. Som alltid innan jag reser, letar jag efter dom mest omtalade och bästa restaurangerna man kan besöka på resmålet. Den ena restaurangen hade jag bokat hemifrån, men den andra fick jag nys om, av en taxichaufför på väg från flygplatsen till Reykjavik. Han tog med oss på en liten runda och pekade ut vart man skulle gå och vad man inte skulle missa. Han konstaterade att restaurangen jag hade bokat hemifrån, var en av öns bästa. Jag sitter nästan aldrig fram i taxibilarna här i Sverige, men det gör jag däremot nästan alltid när jag befinner mig utomlands. Taxichaufförer är som guider- lokala och med många års erfarenhet. Ingen guidebok eller liknande kommer upp i den kunskapen. Våran taxichaufför berättade gärna om hans födelseplats. Jag frågade ifall dom fick lära sig svenska i skolan, för det hade jag hört. Man kan få välja till det om man vill, men deras obligatoriska språk är danska och engelska. Jag frågade även om vi var nära den stora vulkanen som har hållit på under ca 7 veckors tid. – Äh, den ligger ca 8 timmar österut så det är inget att vara orolig för, svarade han oss då. – Island är större än Danmark, sa han en sekund efter.. Nu såg jag att det hade varit ett jordskalv igår (20/10) som mättes upp till 5,2 på richterskalan. Totalt registrerades 106 jordskalv under söndagen. Majoriteten var vid Bárðarbunga och Tungnafellsjökull. Hoppas det inte brakar loss ordentligt!

Jag på Island

Sun Voyager Reykjavik Island

Skålar i champagne på Fish Company Reykjavik Island

Vi kom sent fredag eftermiddag och hade ingen aning om vart vi skulle äta någonstans. Vi bestämde oss för att följa chaufförens tips, och gick till en restaurang som heter Fish Company. Som tur var kom vi tidigt, annars hade vi inte fått något bord. Det diffar 2 timmar (bak) mellan Sverige och Island och klockan hade blivit sent för ett gäng småbarnsföräldrar.

Fish Company (Fiskfelagid) ligger en halvtrappa ner, under en bro, på Grófartorg. Själva byggnaden är byggd redan år 1884, men då låg huset några hundra meter bort. Idag är byggnaden renoverad och sedan 2008 har Fish Company lagat sin gudomliga mat här. Fish Company är en av Reykjaviks bästa restauranger, och på dörren vid entrén stod det att andra kockar föredrar att äta här också.. Inredningen och atmosfären var mystisk, mörk och väldigt mysig. Ljus var tända överallt och om man bara ville värma sig med något framför en öppen spis, kunde man gör det här också. Urmysigt!

Fish Company Reykjavik Island

En restaurang under bron, Fish Company Reykjavik

Vart Reykjaviks kockar äter, Fish Company

Restaurangens egna foto. Öppna spisen i bardelen på Fish Company Reykjavik Island

Matsalen och restaurangens egna foto

Restaurangens egna foto. Mysigt och rubust på Fish Company

Restaurangens egna foto. Bardelen på Fish Company Reykjavik

Tända ljus på Fish Company Reykjavik

Fyra av oss beställde in ”Around Iceland” (4 rätter) och två av oss beställde in ”Around Reykjavik” (3 rätter). Jag njöt av varenda tugga! Först fick jag en soppa med Pilgrimsmussla och Langustine, till varmrätt serverades fisken Långa. Långa brukar man oftast göra lutfisk av, men detta var långt ifrån den vanliga. Helt fantastisk varmrätt! Till efterrätt serverades massa sött och syrligt i vanlig ordning. Bra service och fantastisk mat!

Färsk torsk, Fish Company Reykjavik

Färsk fisk på Fish Company

Lamm med rödbeta, Fish Company

Långa med potatispuré Fish Company

Dessert på Fish Company Island Reykjavik

När vi gick härifrån, var vi oroliga att den andra restaurangen vi hade bokat inte skulle komma upp till samma nivå som denna. Oj så fel vi hade.. Fortsättning följer!

Så här kom notan in på Fish Company

Här tackar vi för oss på Fish Company

Häftigt med alla språk på alla lappar i olika färger på Fish Company Reykjavik Island

Ambassadör Mat & Resor

Vet ingen som reser och går på restaurang så mycket som Louise. Och för den som inte känner henne kan jag tala om att det är en upplevelse i sig att lyssna på henne berätta om dessa upplevelser. Hennes passion för mat och resor lyser i hennes ögon och hon delar gärna med sig!