Hem / Kultur / Kan konsten stärka ett varumärke?
rain-drops

Kan konsten stärka ett varumärke?

Att kunna förstå och prata om konst, att veta hur konstscenen ser ut, att betrakta, handla eller samla konst och att ha en någotsånär uppfattning om den svenska och den internationella konstscenen är diskussioner som idag smyger sin in i affärslivet.

På den internationella marknaden är konst och konstmarknaden en stark motor och något som flitigt diskuteras; man vet vilka utställningar och objekt som är aktuella och man känner till sitt eget lands konstmarknad. Man vet vad som är en god investering och vilka spännande objekt som finns till försäljning.

2

Idag vet vi även att konst på arbetsplatser påverkar människorna som arbetar där. Att konsten har en gynnsam inverkan och effekt på personalens hälsa och att människor som omger sig med konst blir mer harmoniska och mer kreativa. Det finns en rad lysande exempel på företag som inte bara har en fantastisk konstsamling utan som även använder den aktivt, utbildar sin personal och hänger om och byter ut. Men, det finns även en rad företag som besitter fantastiska samlingar, ofta väldigt gamla och gedigna med en fantastisk historia, men där personalen inte har någon aning om vad som hänger på väggarna utan där en enstaka eldsjäl i bolaget brinner för konsten. Synd på något sätt då det ju går att använda till så mycket värdefullt och verkligen skulle kunna erbjuda såväl företaget som dess anställda både nytta och nöje.

De allra flesta sponsorpengar går fortfarande till sportevenemang. Givetvis är det så att det är lättare att mäta utfall och synlighet efter en match med antal besökare, tv-tittare, tv-tid med logotyp i bild, spelare med logotyp-prydda kläder och så vidare. Jag tror dock att man måste våga vara mer holistisk och se till de icke direkt mätbara värdena. Att våga se traditionell sponsring med nya glasögon. Det ena behöver inte utesluta det andra. Det finns många framgångsrika exempel på fantastiska kultur och näringslivssamarbeten där man arbetar med andra värden såsom mötet mellan människor, kreativitet, uttryck och känslor. Kultur har länge byggt och varit en naturlig del av samhällen. Det finns åtskilliga exempel på arbetarstäder i Europa där man tidigt byggde en teater som förenade människorna som levde där, där man vågade måla väggar eller hänga upp konst på väggarna i fabrikerna för att få sina anställda att må bättre. Det finns även en rad exempel på företag som idag arbetar mycket framgångsrikt med konst både som personal- såväl som varumärkesvård, med att aktivt hänga och byta ut konst i både arbetsutrymmen och personalmatsalar.

1

Jag blir lite förvånad när det fortfarande talas om att ett näringslivssamarbete för kulturinstitutionen interfererar med den konstnärliga friheten. Eller att det från näringslivets sida inte går att applicera i verksamheten. Personligen tror jag att vi måste våga se och ta nästa steg vad gäller sponsring och samarbeten. Se att ett starkt kommersiellt varumärke mycket sällan -tror faktiskt jag aldrig sett det hända- skulle inkräkta på den konstnärliga integriteten. Inte heller att det skulle vara svårt att applicera i affärslivet. Snarare tvärtom. Samarbeten berikar, erbjuder möjligheten att bredda räckvidden för konsten och därmed nå de som kanske aldrig annars kommer i kontakt med den. I affärslivet förstärker och utvecklar det att se nya värden och kunskap, något att samlas kring och kanske modet att tänka utanför den traditionella boxen. Konsten ger nya infallsvinklar och nya sätt att se saker. Dessutom, att läsa in sig på konstmarknaden, ha ett hum om vår svenska konstmarknad och hålla sig a jour med vad som visas och säljs vågar jag mig påstå gör dig till en mer intressant, dynamisk och framgångsrik person såväl i affärslivet som privat.

 

Ambassadör Konst

Anna-Carin har lång erfarenhet som marknadsförare och sponsringsstrateg både inom kultur- såväl som näringslivsorganisationer. Hon är en av initiativtagarna och grundarna till Young Collectors och arbetar idag aktivt med konst som strategi i varumärkesarbeten och kommunikation . Anna-Carin arbetar även med inspirationsutbildningar inom konst för både svenska och internationella bolag. Publicerar måndagar!

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>